Kettlebell – powrót do siłowni

Odważniki kulowe znane są w świecie kulturystyki od lat. Choć w XX wieku stanowiły jeden z podstawowych przyrządów treningowych, to na początku nowego stulecia zostały wyparte przez inne rozwiązania. Od paru lat jednak zaobserwować możemy ich powolny powrót na sportowe przestrzenie. Co więcej, odważniki kulowe powszechnie znane jako kettlebell są świetnym produktem urozmaicającym treningi – dedykowanym zarówno kobietom, jak i mężczyznom.

Właściwości odważników siłowych

Kettlebell stają się coraz częściej podstawą współczesnych treningów. Do ich wykorzystywania zachęcają doświadczeni trenerzy personalni i sportowcy. A co właściwie jest w nich tak korzystnego? Odważniki kulowe pozwalają na bardzo wszechstronny trening, który rozwija wiele partii mięśniowych w naszym ciele. Kettlebell ułatwiają nie tylko zwiększenie siły, ale i szybkości czy dynamiczności u ćwiczącego. Ten rodzaj urządzenia znany już był w starożytnej Grecji, a wykorzystać go możemy w tak standardowych ćwiczeniach jak: martwy ciąg, wyciskanie na ławce, wyciskanie żołnierskie, przysiad. Jak można zauważyć, odważniki siłowe stanowić mogą dobrą alternatywę wobec klasycznych sztang. Przewaga kettlebell nad sztangami jest taka, że te pierwsze stawiają większy opór już poprzez samo ułożenie przyrządu w dłoniach. Dzięki temu możliwy jest złożony trening całego ciała przy wykorzystaniu mniejszych ciężarów.

Podstawowe efekty ćwiczeń z kettlebell

Regularne treningi z kettlebell szybko przyniosą korzystne efekty. W jakich kategoriach? Przede wszystkim poprawią dynamikę naszego ciała, a także wytrzymałość – odpowiada za to interwałowy charakter treningów z udziałem odważników kulowych. Ćwiczący nie tylko je unosi, ale i podrzuca oraz zarzuca. Przy tych ruchach niezbędne jest zachowanie prawidłowej pozycji, co przekłada się na lepszą równowagę ciała. Co istotne, ćwiczenia z kettlebell polecane są każdemu, kto pragnie rozwinąć swoją sylwetkę, poprawić dynamikę, kondycję czy zmniejszyć wagę ciała. Świetnie sprawdzi się także jako przyrząd do naturalnego wymodelowania pośladków. Rozpoczynając naszą przygodę z tym przyrządem warto – przynajmniej na paru pierwszych treningach – postawić na aktywność fizyczną z instruktorem. Ten wskaże nam jak powinniśmy się z obciążnikami poruszać, na co zwracać uwagę oraz czego unikać. Warto również na koniec zaznaczyć, że ten rodzaj ćwiczeń polecany jest szczególnie osobom, które większość swojego dnia spędzają w pozycji siedzącej.

Ręka zdjęcie utworzone przez serhii_bobyk - pl.freepik.com